Miliardové ztráty České pošty mají zaplatit její konkurenti
Stanovisko Expertní skupiny Svazu spedice a
logistiky ČR k návrhu Poštovního zákona.
V pátek jde do 2. čtení v Poslanecké sněmovně návrh nového
poštovního zákona. Ten je pro poskytovatele přepravních služeb zcela
kurýrní služby UPS, DHL Expres, Fedex, TNT by měly nově platit ztráty
České pošty (odhad České pošty je cca 2 mld ročně). Pošta tak bude
moci vygenerovat jakoukoliv ztrátu a ta bude rozpočítána mezi její
konkurenty. Je jasné, že tato ztráta je nekontrolovatelná. Navíc ztráta
ČP má být placena jejími konkurenty z jejich dosažených obratů nikoliv
zisku.
Příklad situace po schválení nového zákona: ČP poveze balík do
„horské vesnice" a vygeneruje ztrátu. Do stejné vesnice jezdí i jiný
balíkový/kurýrní přepravce a vygeneruje stejnou ztrátu jako ČP. Tento
balíkový přepravce si svoji ztrátu „X" ponechá a navíc zaplatí přes
kompenzační fond i ztrátu „X" České poště. Ztráta z doručení do
této horské vesnice tak bude pro balíkového přepravce „-2X" zatímco
ČP bude mít zisk nebo minimálně pokryté náklady. Za těchto podmínek se
jedná o zcela nerovné podnikatelské prostředí.
Hospodaření České pošty v rámci poskytování základní služby
není schopen nikdo zkontrolovat, což bylo nakonec konstatováno i v
důvodové zprávě předkladatele k zákonu, kdy jako argument pro nezapojení
státního rozpočtu byla použita tato argumentace: „Varianta 1 představuje
potenciální zátěž pro schválený státní rozpočet, neboť je třeba
předem odhadovat výši čistých nákladů při přípravě státního
rozpočtu. Dále je rizikem případné neefektivní nebo neúčelné
poskytování a zajišťování základních služeb ze strany držitele
poštovní licence, neboť má „jistotu" úhrady čistých nákladů ze
státního rozpočtu, ve kterém bude předběžná částka na úhradu
čistých nákladů předem rozpočtována." Předkladatel tak vidí hrozby
pro státní rozpočet, ale mlčky předpokládá, že privátní subjekty
budou tyto náklady hradit bez možnosti účinné obrany proti vyčíslené
sumě.
Svaz spedice a logistiky připravil v rámci expertní skupiny (zastoupeni
např. DPD, Geis, GLS, PPL a další) pozměňovací návrhy k zákonu a po
dohodě s Českou asociací mezinárodních expresních přepravců (DHL, UPS,
FEDEX, TNT) je předal do PS. Bohužel existuje silná „poštovní lobby" a
to i mezi některými poslanci a státními úředníky, která má zájem
nově „regulovat" liberalizovaný trh a dotovat ztrátu ČP z peněz jejich
konkurentů. Hlavní osobou, která celý proces přípravy zákona řídila je
ing. Řehola z MPO, který je zároveň členem dozorčí rady České pošty.
V případě, že nový zákon projde, lze ze strany členů Svazu spedice
a logistiky i dalších subjektů očekávat ústavní stížnost, stížnost k
Evropské Komisi a lze očekávat i arbitráže proti České republice ze
strany zahraničních vlastníků některých společností kvůli
znehodnocení investic.
Negativně by se nový zákon projevil i v cenách přeprav pro
zákazníky, jelikož příspěvky do kompenzačního fondu a náklady na
změny softwaru a účetnictví výrazně navýší náklady přepravních
společností.
SSL jde o kvalitu služeb i o kvalitu zákona a naše aktivity směřují
ke správné harmonizaci s Evropskou směrnicí, kdy poukazujeme na
nestandardnosti „české cesty" a její úskalí. Zároveň chápeme nutnost
zákona jako takového a našim cílem je další poskytování kvalitních
služeb v liberálním prostředí bez zbytečných byrokratických překážek
(účetnictví, reporting směrem k ČTÚ apod.).
Žádné komentáře:
Okomentovat