Miliardové ztráty České pošty mají zaplatit její  konkurenti
    Stanovisko Expertní skupiny Svazu spedice a 
 logistiky ČR k návrhu Poštovního zákona.
      V pátek jde do 2. čtení v Poslanecké sněmovně  návrh nového
 poštovního  zákona. Ten je pro poskytovatele přepravních služeb  zcela
  kurýrní služby UPS,  DHL Expres, Fedex, TNT by měly nově platit  ztráty
 České pošty (odhad České  pošty je cca 2 mld ročně). Pošta tak  bude
 moci vygenerovat jakoukoliv  ztrátu a ta bude rozpočítána mezi  její
 konkurenty. Je jasné, že tato ztráta  je nekontrolovatelná. Navíc  ztráta
 ČP má být placena jejími konkurenty z  jejich dosažených obratů  nikoliv
 zisku.
      Příklad situace po schválení nového zákona: ČP  poveze balík do
 „horské  vesnice" a vygeneruje ztrátu. Do stejné vesnice jezdí i jiný  
 balíkový/kurýrní přepravce a vygeneruje stejnou ztrátu jako ČP. Tento  
 balíkový přepravce si svoji ztrátu „X" ponechá a navíc zaplatí přes 
 kompenzační fond i ztrátu „X" České poště. Ztráta z doručení do
 této horské  vesnice tak bude pro balíkového přepravce „-2X"  zatímco
 ČP bude mít zisk  nebo minimálně pokryté náklady. Za těchto podmínek  se
 jedná o zcela nerovné  podnikatelské prostředí.
      Hospodaření České pošty v rámci poskytování  základní služby
 není schopen  nikdo zkontrolovat, což bylo nakonec konstatováno i  v
 důvodové zprávě  předkladatele k zákonu, kdy jako argument pro  nezapojení
 státního rozpočtu  byla použita tato argumentace: „Varianta 1  představuje
 potenciální zátěž  pro schválený státní rozpočet, neboť je třeba
 předem odhadovat výši čistých  nákladů při přípravě státního
 rozpočtu. Dále je rizikem případné  neefektivní nebo neúčelné
 poskytování a zajišťování základních služeb ze  strany držitele
 poštovní licence, neboť má „jistotu" úhrady čistých nákladů  ze
 státního rozpočtu, ve kterém bude předběžná částka na úhradu
 čistých  nákladů předem rozpočtována." Předkladatel tak vidí  hrozby
 pro státní  rozpočet, ale mlčky předpokládá, že privátní  subjekty
 budou tyto náklady  hradit bez možnosti účinné obrany proti  vyčíslené
 sumě.
      Svaz spedice a logistiky připravil v rámci  expertní skupiny (zastoupeni 
 např. DPD, Geis, GLS, PPL a další) pozměňovací návrhy k zákonu a po
 dohodě  s Českou asociací mezinárodních expresních přepravců (DHL,  UPS,
 FEDEX, TNT)  je předal do PS. Bohužel existuje silná „poštovní lobby"  a
 to i mezi  některými poslanci a státními úředníky, která má  zájem
 nově „regulovat"  liberalizovaný trh a dotovat ztrátu ČP z peněz  jejich
 konkurentů. Hlavní  osobou, která celý proces přípravy zákona řídila  je
 ing. Řehola z MPO,  který je zároveň členem dozorčí rady České  pošty.
      V případě, že nový zákon projde, lze ze strany  členů Svazu spedice
 a  logistiky i dalších subjektů očekávat ústavní stížnost, stížnost  k
 Evropské  Komisi a lze očekávat i arbitráže proti České republice  ze
 strany  zahraničních vlastníků některých společností kvůli
 znehodnocení investic.
      Negativně by se nový zákon projevil i v cenách  přeprav pro
 zákazníky,  jelikož příspěvky do kompenzačního fondu a náklady  na
 změny softwaru a  účetnictví výrazně navýší náklady přepravních
 společností.
      SSL jde o kvalitu služeb i o kvalitu zákona a naše  aktivity směřují
 ke  správné harmonizaci s Evropskou směrnicí, kdy poukazujeme na  
 nestandardnosti „české cesty" a její úskalí. Zároveň chápeme nutnost
 zákona  jako takového a našim cílem je další poskytování  kvalitních
 služeb v  liberálním prostředí bez zbytečných byrokratických  překážek
 (účetnictví,  reporting směrem k ČTÚ  apod.).
Žádné komentáře:
Okomentovat